تبلیغات
اهل حق - روزه در آیین یاری ( روزه مرنوی )
سلطان مرمو :

                 شـاه فـرما داوود بـدره جـلا                  بـوزه نه چیچک وعـزم غـزا

                     وارمـای شاه داوود وریزا                  نـما وجـلا یـویـوی مـصطفـی

                سـرفـرود آورد غـلام نـیـلتـار                 لـوا پی چیچک طایفه کفار

          سه شبانه روژ غزای چیچک کرد                 تاقی ذیحیات ژیشان برنکرد

         داوود دس برد نژیر قالیچه ودمکی                مشتی خاک شانا اوروی توشن چیچکی

             سه شو سه روژ بی وتاریکی                 یویوشان بری خارجی وتمکی

                   تمه رماوه بی وروشنایی                 نیاشان بنای سه روژه ودعوات پادشاهی



روزه در تمام ادیان الهی وجود داشته و البته بین آنها تفاوت هایی یافت میشه ، اما در هر کدام از آنها دلایلی وجود داشته مثلا در دین اسلام روزه واجب است و این را خداوند با تمام شرایط خاص در مورد روزه در قرآن کریم به آن اشاره فرموده است ( رجوع شود به سوره ی بقره ، آیات 183 به بعد ) حال اینکه جامعه ی اهل حق از این قاعده مستثنی نیست و آنها هم برای خود ایامی را به عنوان ایام روزه مشخص کرده اند و دلایلی را برای شروع و پایان و مدت و چگونگی آن بیان می کنند که مشروحا به آن می پردازیم : 
در تفکرات این جامعه روزه به دو نوع است : 1 - روزه مرنوی ( روزه ی واجب ) 2 - روزه قولطاس ( روزه مستحبی ) . حال سعی می کنیم در مورد چگونگی به وجود آمدن این روزه ها و مدت زمان آن بحث کنیم :

روزه ی مرنوی : « مرنو » در لغت کردی به معنای غار تازه می باشد . حال داستان چگونگی به وجود آمدن این غار  . وقتی برادران ناتنی سلطان اسحاق به نام های « خدر » « قادر » « سلامت » ( از طرف مادری از هم جدا بوده اند ) می بینند که سلطان از لحاظ عرفانی به جایگاه خاصی رسیده است و همه به تفکراتش احترام می گذارند و مردم به وی می گروند بر آن می شوند که با او مقابله کنند به همین دلیل سلطان تصمیم می گیرد که از روستای برزنجه ( زادگاه سلطان ) کوچ کند و از تمام ارثی که از طرف پدر بر جای مانده فقط یک قالیچه که قالیچه ی جادویی بوده را بر میدارد و به راه می افتد و چهار نفر از نزدیکان و یاران سلطان به نام های پیر موسی ، داود ، بنیامین ، مصطفی نیز به همراه او می روند در این حال مردم می بینند که با حرکت سلطان تمام اشیاء موجود در آنجا به دنبال ایشان به راه می افتند و حتی چشمه ایی که در این روستا جاری بوده وقتی که می بیند سلطان بر خلاف مسیر آب حرکت می کند این چشمه نیز بر خلاف مسیر خود رو به بالا بر می گردد و به دنبال سلطان حرکت می کند ولی سلطان از این امر ناراضی است و به او دستور می دهد که « کانی هلگر » و چشمه دوباره در جهت مسیر خود حرکت می کند ( کانی هلگر یک جمله کردی اورامانی می باشد که معادل فارسی آن چشمه برگرد می باشد ) . بعد از این اتفاقات اولیه برادران سلطان با کمک گرفتن از دایی های خود که به « چیچکی ها » معرف و سنی مذهب بوده اند به دنبال او به راه می افتند تا وی را به قتل برساند و در کوهی در منطقه « پردیور » به آنها می رسند ناگهان سلطان و یارانش متوجه غاری می شوند و به آن پناه می برند و به مدت سه شبانه روز ( 72 ساعت ) در آن غار می مانند ، بعد از این سه شبانه روز  به دستور سلطان بنیامین یک مشت خاک از زیر قالیچه ی جادویی در می آورد و به آسمان می پاشد و گرد و غبار فراوانی به وجود می آید که موجب می شود سپاه چیچکی ها به جان هم بی افتند و همدیگر را به قتل برسانند و سلطان از این محرکه نجات پیدا می کند ، در غروب آفتاب روز سوم خاتون رمزبار خروسی را برای آنها طبخ می کند و به غار می برد و سلطان و یارانش افطار می کنند و به دستور سلطان مردم یارستان این سه روز را که در روز دوازدهم زمستان کردی بوده روزه می گیرند و در غروب روز سوم خروسی را به عنوان نذر طبخ می کنند و به جم ( جمع ) برای دعا می برند و روز چهارم به عنوان عید اعلام می شود
حالا این سوال از مردم اهل حق بپرسیم که اگه کسی غذایی رو برای خوردن نداشت آیا میتونه بگه که روزه ام یا اینکه باید چیزی رو برای خوردن داشته باشه و بعدش نخوره و نیت روزه کنه

منبع :  تحقیقات میدانی و چهره به چهره

ادامه دارد ...




برچسب ها: سلطان اسحاق، مرنو، برزنجه، روزه، چیچک، کانی هلگر، خاتون رمزبار، قولطاس،

داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : سه شنبه 19 بهمن 1389 | توسط : عارف
نمایش نظرات 1 تا 30